01 december 2009

Ramses Shaffy

Het was ergens in het midden van de jaren '90. Het bandje waar ik in speelde had zich ingelikt bij de KRO en we mochten spelen bij Maan bij Nacht. Een live muziek programma met bekende en onbekende artiesten. Ik was een onbekende, eh, artiest. Ramses Shaffy was uiteraard een bekende. Ik had het genoegen de pauzes tussen de opnames door te brengen met de Bekende Artiest. Aan de bar. Op het Mediapark in Hilversum. Whisky zuipen op kosten van de KRO-leden (en de Nederlandse belastingbetaler). Ik vertelde Ramses over mijn vader, die dit jaar 25 jaar dood is, en dat jaar zeker toch een jaar of tien. Over mijn vaders liefde voor Liesbeth en Ramses, het Sammy singletje dat ik in m'n boekenkast had staan, mijn moeder die hem ook zo echt vond, blah, blah, blah. Ramses Shaffy leek geinteresseerd. Hij vroeg hoe mijn vader gestorven was (zelfmoord), waarom ik muziek maakte (ijdelheid) en wat een avond als deze interessant maakte (gratis alcohol en Manuela Kemp). Ik biechtte op dat ik Manuela waarschijnlijk net zo geil vond als mijn vader Liesbeth indertijd. Ramses vond Manuela ook heel mannelijk. Ik vroeg Ramses naar zijn geheim. Had hij niet, behalve de drank. Ik begreep hem. Vanavond heb ik de hele avond Ramses liedjes gespeeld. Xan wilde weten waarom Sammy omhoog moest kijken. Ik geloof dat hij me begreep toen ik het trachtte uit te leggen. Omhoog kijken is veel comfortabeler dan terug kijken of vooruit kijken. Soms.

3 opmerkingen:

Markies zei

Sterke teksten die ogenschijnlijk eenvoudig zijn met een licht verdraagbare melodie en toch, als je verder kijkt ontdekte je soms een mooie waarheid. Omhoog kijken was er zeker 1 van.

Ronald zei

Mooi stukje Pjong. Zie jullie aan de bar zitten. Cheers.

woupke zei

Hoi Peter,
Ik lees nu pas de mooie tekst bij het overlijden van Ramses.
De dood van Ramses heeft ook bij mij heel wat los gemaakt.Jouw verhaal heeft mij erg ontroerd.Gepke