11 maart 2008

99 Designs: mock ups voor een appel en een ei

99 designsOk, het is niet te vergelijken met de $575,000 die werd uitgeloofd in de "GoldCorp Challenge" (uitgebreid beschreven in Wikinomics) of de $1,000,000 die de winnaar van de Netflix Prize gaat opstrijken. Mijnbouwbedrijf GoldCorp gaf zich bloot, en stelde zijn grootste uitdaging open voor het publiek: hoe optimaliseer ik het rekenmodel waarmee we - letterlijk - goud denken te vinden. DVD verhuurder Netflix daagt slimbo's uit om een van zijn belangrijkste marketingtools te optimaliseren - de "recommendation engine" en mobiliseert daarmee tientallen breinen over de hele wereld.

Vorige week heeft BuyerZone bescheiden geldprijzen uitgeloofd aan een webdesigner uit de Filipijnen en eentje uit Chicago, maar het principe is hetzelfde: daag een groep anonieme specialisten buiten de muren van je eigen bedrijf uit om waarde te creeren voor je business, bijvoorbeeld door je landingspagina's te verbeteren. Het plannetje was alweer vier maanden oud - implementatie bleek net ff te lastig. Waar houdt die voor ons relevante design community zich op? Moeten we lokaal talent op de colleges rond Boston rondselen? Ofwel: veel werk voor iets wat heel misschien iets tastbaars oplevert. Tot ik werd getipt over 99designs.com (jee, deze post begint op een wasmiddelenreclame te lijken: "Tot mijn buurvrouwtje me biologisch al adviseerde). Binnen een kwartier was de contest gecreeerd, binnen een week al het juridisch geneuzel eromheen afgetikt en tien dagen laten bekeek m'n team vier nieuwe ideeen om onze "conversion" cijfers op te krikken. Erg weinig inzendingen overigens, vergeleken met de 40+ designs die de wat sexier contests konden noteren(creeer nieuwe homepage voor social community site, creeer site en logo voor hip sportmerk, etc. - check 99designs.com voor meer). We betaalden de winnaars evengoed elk $500 en deze week zijn de eerste tests live.

Leuke etalage voor de freelancende webdesigner en startende webbureau's, mooie talent pool voor bedrijven die op zoek zijn naar creatieve (web)oplossingen maar waarschijnlijk minder leuk voor de gevestigde bureau's die hun ooit unieke proposities voor een appel en een ei aangeboden zien worden...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb de resultaten gezien en dat ziet er goed uit. Ga eens ff praten met onze UI "specialisten" om te kijken of we ook zoiets voor www.kellysearch.co.uk kunnen doen. Ik durf er een goede fles wijn onder ye verwedden dat de eerste reacties negatief zullen zijn...wat de Engelse boer niet kent....but worth a shot :-)
Thanks Peter! Jeroen

Anoniem zei

www.brandsupply.nl is een Nederlandse variant van zo'n site