29 januari 2008

KPN en Neerlands Cultureel Erfgoed

Dat mijn werkgever Reed Elsevier zo af en toe investeert in het behoud van het Nederlands Cultureel Erfgoed
verbaast me niet. Het bedrijf investeert immers ook al jaren in mij. Dat de verstoten, ontzielde en vergeten KPN-dochter Planet.nl zich met ons erfgoed bezig houdt is een aangename verrassing. Dat hangt natuurlijk een klein beetje samen met hoe je Cultureel Erfgoed definieert, maar he, dit is een weblog, dus persoonlijk en narcistisch, dus mag ik daartoe ook het leven en werk van de Nederlandse rockband For Absent Friends rekenen. Dat staat uiteraard los van het feit dat ik deel uitmaakte van deze groep - het is gewoon een goed excuus om een foto van mijzelf (de blonde god met bril op rechts) en de andere nogal onknappe bandleden te plaatsen. De foto werd in 1991 geplaatst door sufferdjes in plaatsen als Ridderkerk, Lisse en Almelo. Ze werd vergezeld door ronkende "persberichten", vervaardigd door geluidsman Tjan of mijzelf waarin het wereldschokkende optreden van de nu nog, maar niet lang meer onbekende rocksensatie werd aangekondigd. De naam van fotograaf Ruud Raats werd steevast niet vermeld. (Voor meer FAF geschiedenis, zie Tjan's blogpost en de reacties die ik eronder heb gekalkt)

Het, ik geef toe, nogal geforceerde bruggetje naar KPN komt nu: de foto is afkomstig van een persoonlijke website waar ik zeven jaar terug voor het laatst iets mee deed. Ik heb al heel lang niets meer met Planet (al kostte het me 12 telefoontjes, drie brieven en een officieel uitschrijvingsbewijs van de Gemeente Bussum om mijn abonnement vroegtijdig op te zeggen). Toch draait de site nog ergens op een KPN server, ongetwijfeld samen met een enorme collectie "vintage" persoonlijke homepages van oud-gebruikers van planet, hetnet, etc. Een schat aan materiaal, een snapshot van de Nederlandse online samenleving aan het eind van de vorige eeuw, een collectie rauwe data waarvan niemand nu de waarde kan vast stellen. Alleen KPN. Hulde.

Geen opmerkingen: