10 oktober 2006

Kijkbuiskinderen.com

YouTube cashtcash - Collega Jasper vroeg het zojuist in de wandelgangen. Pjong, wat hebben we verkeerd gedaan? Waar maakten wij ons druk over begin 2005, en wat heeft het ons na anderhalf jaar opgeleverd? Tja... Minder dan 1,6 miljard $ en dus hebben we ons niet afgevraagd hoe we de internetwereldgemeenschap Amerikanen in staat zouden stellen zelfgemaakt of -gejat videomateriaal te geven en te nemen. Laat staan bedacht hoe daaraan geld te verdienen.

Over dat laatste mag Google zich vooral druk gaan maken. Met de (toch wel verrassende) acquisitie van YouTube wordt Google definitief uitgever, met dagelijks 65.000 geldslurpende nieuwe "uitgaven" op zijn servers, en mag de zoekmachine zich echt gaan vastbijten in vraagstukken omtrent auteursrechten, royalties, etc. Verder moet er meer zijn dan Adsense om deze investering terug te verdienen - ofwel, Google mag op zoek naar het definitieve businessmodel voor streaming video.

Steven Chen and Chad Hurley, de twee co-founders van YouTube hebben geheel andere zorgen. Bijvoorbeeld op welk van de 750 huwelijksaanzoeken in te gaan die als commentaar op hun 'video-message' zijn gepost. Met 1,6 miljard$, door Google gedrukt geld overigens (want nieuwe aandelenuitgifte), in de kontzak zie je er dus niet meer oud als een nerd, maar als een nerd met heeeeeeeel veeeeeeeeel geld.

Chad and Steve: "The two kings got together. The kings of search and the kings of video got together."

Geen opmerkingen: