03 november 2006

I love NY citymarketing

citymarketing - Vorig weekend was ik met Xan en Irene in London, in de herfstvakantie, dus met nog een paar miljoen ouders en hun kroost. London bekijken over de schouders van een vijfjarige maakt van de stad een pretpark. Dino's in het NHM, glijbanen in Tate Modern, een gamestentoonstelling in het Science Museum , waar Xan zich verbaasde over de dertigers die op zwart-wittelevisies pong tegen elkaar speelden (wat een nep xbox, pap), op jacht naar farao's en draken in The British Museum, eten in Rainforest Café, waar je onder het mom van liefde voor de natuur steaks van een kilo op de kaart vindt, die je onder het goedkeurend gegrom van een gorilla naar binnen mag werken, maar dit terzijde.

Op de ramen van de cityhall eindelijk een punt van herkenning, waardoor ik met niet in Disneyland waande, maar gewoon in Amsterdam. We are Londoners. Jawel, de Amsterdamse citymarketing campagne, maar dan ff iets minder egocentrisch. Gejat? Van I love New York zeker natuurlijk. Toch maar even gecheckt bij Kesselskramer, bedenkers van de I amsterdamcampagne. Een bureau dat overigens echt veel meer lijkt te snappen van citymarketing dan online marketing (een parodie op jaren '90-sites als je online visitekaartje is zó 2001).

Maar goed, ze kennen hun best practices. Een beetje stad heeft namelijk een campagne die:
> een idee geeft over het aantal egoisten dat de stad herbergt;
> een flauwe woordspeling bevat;
> een slogan die in rode en zwarte fonts als sticker te koop is in de webshop, waar je ook mokken, kortingscouponnen en t-shirts kunt kopen.

Wat een prachtig vak. Ik heb besloten: mijn zoon wordt helemaal geen dierenarts. Hij wordt citymarketeer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Citymarketing and Tshirt statements gaan hand in hand

Op de website van I-Love-Tshirt.com ( http://www.i-love-tshirt.com/indexnl.html ) kun je je custom I Love Tshirt ontwerpen met je eigen tekst.

Hou je van New York, je baas, pannekoeken of je vrouw? Tegenwoordig druk je het op je Tshirt, hoodie of cap en laat je het zien!

David Branderbest zei

Esta estrategia publicitaria se define como Citymarketing en algunos circulos aqui en España, pero realmente es una vieja técnica utilizada hace ya unos 200 años para colonizar y atraer población hacia ciudades o zonas geográficas en otros lugares de nuestro pequeño universo.

This marketing estrategy that some call citymarketing is an old technique used many diferent times over our history. Gold in Alaska! Colonize the West of the United States! The Estatue of Liberty in NY!

Over and over marketing has been used in many diferent fronts to make people move to cities, geographical zones or countries.

It is really not a new thing, but we can not limit citymarketing to just a logo. It is a multitask comunication ability that can build awareness in a positive or negative way to a place, city or country.

greeteings and congrats for your blog.

David Branderbest
¿Quien no recuerda a los colonos del viejo oeste Americano, en busca de oro, o aquellos emigrantes que llegaban a NY y lo primero que veian, igual que ahora cuando llegas al JFK Airport, la inmensa Estatua de la Libertad? Curioso nombre: Estatua de la Libertad
¿Casualidad?

Si algo he aprendido de mi segundo pais (Estados Unidos) es la capacidad innata y psicologia de la sociedad americana de darle a todo un nombre, una historia, una tradición. Esto se fomenta desde la infancia en multidud de frentes y hace posible que los limites a cualquier negocio o idea lo pongan los ciudadanos de este increible país . ¿El sueño americano existe? Yo creo que si.

Y esa vieja fórmula no solo la limitan a las ciudades, sino a un pais inmenso y a su forma de vida। Creo que en este pais se sigue pensando en pequeño, y citymarketing no es más que un ingenuo intento que desde su buena intención no se queda más que en eso, en una pequeña accion local.