Yme´s stelling laat zich samenvatten met "TomTom kan alleen overleven door te blijven innoveren, zowel op productniveau, als op business niveau", en die wil ik graag ondersteunen met drie praktijkvoorbeelden, laat ik het ´best practices´ noemen:
1. De claxon
In 1886 introduceerde een innovatief bedrijf, laten we het TamTam noemen, de eerste stand-alone claxon. In 1891 had elk zich zelf respecterend merk het kreng ingebouwd.
2. De mistlamp
In 1973 'blingblingde' mijn vader zijn BMW 2002 met een heuse stand-alone mistlamp en onderscheidde hij zich voor enkele maanden succesvol van collega's en buurjongens. In 1975 (pin me niet vast) had elk zichzelf respecterend merk het kreng ingebouwd.
3. De navigator
In 2005 is TomTom marktleider in standalone navigatie systemen. In 2008 bouwt elk zichzelf respecterend merk een vergelijkbaar kreng in en voedt het met state of the art, free technology.
Hiermee wil ik niets afdingen op de 'meest succesvolle IPO in de recente geschiedenis' - ieder zijn vak - maar om over 3 jaar met niets meer komen dan een doorgekopieerde zuignap waaraan wat achterhaalde technologie en dito businessmodellen hangen ;-)
Ymerce - Web 2.0 in de praktijkIk hoop voor TomTom dat jij er niet werkt. Je zit in een ontkenningsfase en probeert vast te houden aan de weinige zekerheden die je vandaag de dag ziet. Dat is een gevaarlijke eigenschap voor een bedrijf dat opereert in zo'n dynamische omgeving. En dus ook gevaarlijk voor de aandeelhouders van dat bedrijf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten