20 november 2005

Vodcasts redders van televisie?

vodcasts - Twee onderzoeken voorzien dat podcasts de 'redders van radio' zullen zijn in 2010 - tussen de 56 en 62 miljoen Amerikanen zullen in dat jaar een podcast hebben gedownload, meldt e-marketer. Of het zusje, de vodcast, dezelfde rol kan spelen voor televisie? Eduard de Wilde is sceptisch. Hij gelooft niet dat 4x4 displays de potentie hebben uit te groeien tot 'massamedium'.
Ik denk dat gebruikers zich uiteindelijk niet zullen laten afschrikken door schermgrootte, mits de content wordt afgestemd op de gebruikersomstandigheden. Waarschijnlijk zal niemand het hebben over 'televisie kijken op je mobiel', maar is er naast andere multimediale inhoud ook (interactieve) videocontent te benaderen. Even 's ochtends een paar nieuwsitems, 5 doelpunten en een muziekclip op je smartphone / ipod laden, waar je de rest van de dag een beetje doorheen bladert in trein, vliegtuig of wachtruimte - kan zomaar een rage worden, maar daarmee is het geen massamedium, en, al helemaal geen 'redder' van televisie. Want die content moet waarschijnlijk wel gratis zijn, en liefst advertentieloos, wil deze massaal door de trotse bezitters van mobiele gadgets in de apparaten worden gepropt.

Eduard de Wilde: Mobiele TV, weg ermee: "Is Bij alle nieuwe ontwikkelingen probeer ik te bedenken wat het brengt. En met TV op je mobiele telefoon kan ik niets. Ik kan me niet voorstellen dat iemand TV gaat kijken op een scherm van 4 bij 4 cm. Zelfs geen porno! Ok, er is een kleinere kans dat je vrouw je betrapt als je onderweg lekker naar Paris Hilton zit te kijken. Maar dan zou ik dat nog liever doen met mijn laptop op een hotspot van een VanderValk restaurant."

2 opmerkingen:

Marcel Houtman zei

volgens mij is de stelling van Eduard de wilde achterhaalt; als Apple 20 miljoen video downloads realiseert voor de iPod video, dan kun je stellen dat er een markt is voor 'televisie kijken op kleine schermpjes'. Ik ben het met je eens dat het gaat om het gebruiksmoment. Check out:
http://www.imediaconnection.com/content/7336.asp en http://houtwatch.blogspot.com/

Anoniem zei

Wat ik altijd mis in de "4x4cm analyse" van sceptici is de 20cm analyse van de afstand tussen het scherm en je ogen. Er wordt gedacht vanuit achterhaalde paradigma's en niet gekeken naar hoe de nieuwe technologie zich presenteert aan de gebruiker.
Als je de scherpte van de PSP bekijkt en realiseert dat zo'n scherm er beter uitziet dan een TV, en een groter oppervlak inneemt dan die TV op je netvlies, die op 2 meter afstand staat... wat is 4x4cm dan nog?