11 september 2006

Onderstroom

9/11 - Ebru Umar, in het Parool van afgelopen zaterdag: "Ik was op mijn werk bij ING. Op Schiphol was dat. Daar waren tv's en iedereen riep: je moet tv komen kijken! De eerste toren was toen net ingestort. Echt heel bizar. Het tweede vliegtuig heb ik er toen live in zien vliegen. Je denkt: het klopt niet. Het is geen waarheid". Umar is scherp: inderdaad is ze een van de weinigen die een vliegtuig in de reeds ingestorte tweede toren zag vliegen. Ze is is niet de enige met een eigen waarheid over 9/11. Gisteravond opvallend veel aandacht op TV voor de vele mensen die iets anders zagen dan de gemiddelde wereldburger. Zij zagen een zorgvuldig voorbereid drama, waarin duizenden mensen een rol speelden, om de wereld te doen geloven dat er vliegtuigen de twin towers binnenvlogen en net te doen alsof er eentje het Pentagon raakte. Niets nieuws natuurlijk. Amerikanen ensceneerden immers eerder de maanlanding, de dood van elvis, de moord op kennedy en, o ja, de holocaust, en die onderstroom van afgeleide werkelijkheden is in de meeste gevallen vermakelijk en soms verraderlijk. Zapruder_Inc en Zembla stonden uitvoerig stil bij de theorieen, met name die uit de internetdocu Loose Change, die vasthouden aan een conclusie die ik vijf jaar geleden trok: Dit mag niet waar zijn. O ja, ik zag vandaag Theo van Gogh in Artis. Hij voerde de apen.

Lekker belangrijk - Waar was ik?: "In de jongenskamer, op het kantoor van Lost Boys aan de Herengracht. Essie B. zegt dat er een vliegtuigje in een van de WTC torens is gevlogen. Alle nieuwssites liggen al plat, alleen nu.nl meldt inderdaad dat een 'Cesna' een van de wolkenkrabbers heeft geraakt. Tien minuten later met alle collega's voor een schermpje op de tweede verdieping. Er wordt weinig gezegd - om een uur of vier gaan de meesten naar huis. De torens zijn ingestort, en de geruchten dat er veel meer volgt zwellen aan. De directie komt na drie uur uit een board meeting, die meteen hopeloos achterhaald is. Ik fiets naar huis, en ben voor het eerst een tikkie angstig in Amsterdam. Kijk omhoog en speur naar vliegtuigen en fiets rechtstreeks naar huis. Irene was al op Sloterdijk, waar zoon Xan tussen de ineens veel te hoge kantoorgebouwen in de creche was. Vervolgens verbijsterd tot 7 uur 's ochtends naar CNN gestaard."

Geen opmerkingen: