e-publishing -
NRC Handelsblad (via
Marketingfacts) staat stil bij de groeiende populariteit van 'online dorpsnieuws' ook wel '
burgerjournalistiek'. Sinds pakweg 1995 had elke
kroeg,
molen of
sportvereniging weliswaar een plek op het web, waar vervolgens jaren niets gebeurde. De drempel voor bezoekers van de site om 'een bijdrage te leveren' is lager dan 10 jaar terug- als je een condoleanceregister kan vol kliederen, waarom dan ook niet de 'kolommen' van je online krant. Vraag is of en hoe (kranten)uitgevers op deze ontwikkeling moeten inhaken -
meningen hierover zijn verdeeld. Wordt de rol van een online uitgever louter het faciliteren van de contentproductie van hun lezers / auteurs, zoals deels gebeurt bij bijvoorbeeld
MTV:Starzine , of wordt de aloude opinierubriek over de online krant uitgesmeerd, en verandert er wezenlijk niets aan de bestaande formules.
AD/.... .nl wil met user generated content tot de top 3 nieuwssites behoren. Ik ben idd benieuwd.
benbenieuwd.nl - De lezer als journalist: "De nieuwe website zal landelijk en regionaal nieuws brengen. Vooral bij dit laatste wordt de lezer nauw betrokken. Lezers kunnen straks zelf nieuws aandragen voor de website. De zogenaamde User Generated Content is helemaal nieuw voor Nederland."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten