04 december 2005

Telegraaf koopt VPRO in 2010

eet smakelijkmediaconvergentie - Tijdens het New Technology Event afgelopen donderdag waren Telegraaf en VPRO het opmerkelijk eens. Bestuursvoorzitter Ad Swartjes van de Telegraaf Media Groep legde de genodigden impliciet uit waarom hij onlangs structureel 8 redactionele pagina's uit de krant van wakker Nederland scheurde. Het merk Telegraaf kan naar zijn overtuiging niet worden uitgerekt naar een jongerendoelgroep, omdat deze niet gevoelig is voor de kernwaarde van de titel: het leveren van 'het gesprek van de dag'. Telegraaf.nl kan prima 'het grootste nieuwslog van Nederland' (huh?) zijn en wanneer de NMA het goedvinden ook een volks televisieprogramma, maar voor jongeren is 'het gesprek van de dag' weinig meer waard, zolang dat niet over henzelf gaat. De miljoenen die Swartjes uitspaart op nieuwsjagende redacties stopt hij in jongerenplatforms zoals Sugababes, Habbohotel en Relatieplanet.nl en is hij niet zo onnozel om deze properties onder het Telegraaflabel te hangen. Jongeren zijn immers niet op zoek naar het gesprek van de dag, maar naar het contactmoment van de dag. Het liefs met elkaar, op een platform dat door henzelf wordt beheer(s)t.

Op dit punt krijgt de Telegraaf steun uit onverwachte hoek. Erwin Blom, Directeur VPRO Nieuwe Media, illustreert met een aantal rake voorbeelden uit zijn eigen gezin dat het mediagebruik van jongeren radicaal veranderd is. Met de voorkeuren voor Gameboys, I-pods en MSN'en is niet alleen het middel om informatie te vinden vervangen, ook de behoefte aan informatie is diep gedaald op de ranglijst. Alles draait om interactie - in de eerste plaats met andere kids, maar ook met virtuele vrienden en rechtstreeks met de database van muziek- en gamesuitgevers. Met 3voor12 heeft hij een prachtige illustratie van dit verhaal in handen.

Een overnamebod van de Telegraaf op de inmiddels geprivatiseerde VPRO in 2010 is op zo'n avond waarschijnlijker dan de door Endemol's Dick van der Graaf voorspelde 'overname' van Eyeworks door Albert Heijn, dat volgens hem in 2007 goed is voor 2% van het televisieproductiebudget.

(RBI Collega Henk-Jan Winkeldermaat heeft zoals we gewend zijn al het fotospul direct het web op geflickrd, waardoor iedereen getuige kan zijn van het onvoorwaardelijk enthousiasme van de deelnemers aan het diner. Verder een video waarin Igor Beuker terugkijkt op de avond.)

Henk-Jan Winkeldermaat's Eventbranche"Donderdag 1 december 2005 was de eerste avond dat een gezelschap van 140 vooral mannen (14 vrouwen) bijeenkwam. In deze video geeft Igor Beuker van LaComunidad aan het eind van de avond een korte samenvatting van wat door de sprekers is gezegd en in de mindmaps is opgeschreven. Verder volgen zeer binnenkort de podcasts van alle presentaties...

Geen opmerkingen: