17 oktober 2005

Dichtgetimmerd denkraam

digi-tv - PMM Blognoot wijst op de zeer lezenswaardige column "Het misverstand rond digitale tv"van Hendrik Rood. Rood verdedigt de stelling dat experts niet in staat zijn technologische innovaties die hun vakgebied raken op waarde te schatten. Hij reageert op het NRC Handelsblad-artikel Digitale TV, alle macht aan de kijker In het artikel komt hoogleraar José van Dijck uitvoerig aan het woord. Ze stelt dat de kijker met de komst van digitale televisie weliswaar meer macht heeft gekregen, maar dat deze ontwikkeling past in de lijn van eerdere verworvenheden als de afstandsbediening en de video-recorder. Van een revolutie op televisiegebied is in haar ogen geen sprake. "Er zal altijd behoefte blijven aan professionaliteit. Daar hebben we zelfs geld voor over." Rood laat met een voorbeeld uit notabene de uitgeefwereld (en daar snapt men er al niets van) zien dat met de komst van digitale televisie de waardenketens in televisieland wel degelijk op knappen staan. Het alleenrecht op productie, distributie en exploitatie van "televisie" is immers niet meer in handen van traditionele machten. Maar "Het denkraam van professor Van Dijck lijkt helaas niet veel verder te reiken dan het bedrijfsmodel van de huidige tv-industrie" besluit Rood, en dat nodigt ook mij uit om wat ramen tegen over elkaar open te zetten.

Netkwesties: "Er zijn al heel wat bedrijven en organisaties ten onder gegaan of zwaar op de koffie gekomen, omdat zij computers en internet louter parafraseerden vanuit hun bestaande denkkaders. Ik heb die benadering wel eens aangeduid zien worden als de 'wordprocessor-denkfout'. Dat was het onverstandige idee van veel ondernemers, midden jaren zeventig, om de afzetmarkt voor tekstverwerkerapparatuur te definiëren als die voor professionele schrijvers: auteurs, journalisten, zetters en medewerkers op typekamers."

Geen opmerkingen: