08 oktober 2005

BBC: archivaris heeft 'sexy job'

e-publishing - Ashley Highfield, director new media bij de BBC, sprak gisteren de conferentie voor Britse online uitgevers toe, en liet hen meekijken in zijn glazen bol. Interessant is zijn visie op de toekomst van mediagiganten, de BBC in het bijzonder. Belangrijkste voorspellingen en uitspraken:
1. Uitgevers en zendgemachtigden zullen minder content produceren dan vandaag. Veel eerder zullen ze de gebruikers / informatiezoekers gidsen door user-generated content, zoals blogs. Ter illustratie stelt hij dat de BBC vandaag de dag 10GB per seconde aan streaming content de wereld in blaast, gelijk aan het gelijktijdig in de lucht houden van 2500 open etherzenders.
2. Nog meer duizelingwekkende getallen: de Beeb heeft 600,000 duizend uur aan archiefmateriaal. Degene die dat mag ontsluiten heeft 'the new sexy job' - immers:
3. De BBC laat zich niet meevoeren in de golf van 'disintermediation' (jargon van het wegsnijden van de 'tussenhandel') en zal een expert moeten worden op het gebied van functionele context, navigatie en search. Daarvan hoeft hij mij niet te overtuigen, maar hoe zit het met zijn 10 boardmembers @ the Beeb - en de weerstanden in de UK om met belastinggeld positie te claimen in emerging markets. Meer: The future of the BBC

Paidcontent: "The BBC has 600,000 hours of archive. Archivists will be the sexy new job. User generated content [like message boards] on the BBC sites count for 1-2% of consumption. I believe it will soon account for 10-20% of everything we host."

Geen opmerkingen: