26 september 2005

Pitch nestelt zich tussen Elsevier en VN

update - Deels naar aanleiding van onderstaand bericht looft Quotenet Kooistra de thans geintroduceerde 'opschepperprijs' uit. In een reactie nodigt de prijswinnaar vakjournalisten uit door te vragen over Pitch en distantieert hij zich van de hieronder aangehaalde bronnen. Wonderlijk dat Kooistra niet eerder reageerde op de berichten over Pitch van vorige week in onder meer Marketing Tribune, Zibb.nl en de InternetJournalist, en kiest voor een omstandig betoog op Quotenet.

"...En over het tijdschrift ‘PitchMedia’, nog zo’n voorbeeld van onzorgvuldigheid, de titel is Pitch, mag iedere journalist uit de vakpers mij bellen. Voor het echte verhaal. Correct, feitelijk en volledig..."


- Nu-publishing is hot. Naast Forward Media, dat met v/h Boost Magazine de aanval opent op Management Team met een vernieuwend 'multimediaal concept' schaart zich 'PitchMedia' dat in één klap Elsevier én Vrij Nederland van de mat wil vegen. We kunnen gerust zijn, de 'boardmembers' van PitchMedia zijn goed ingewijd in uitgeefland. Rupert Parker Brady is de eeuwige ex van Marketing Tribune en Gert-Jan Kooistra claimt zelfs de volledige realisatie van Elsevier.nl. Terwijl ik dacht dat hij van Pulse afkomstig was, en niet van Satama Interactive.

Internetjournalist: De uitgever van Pitch, Pitchmedia, gaat het nieuwe tijdschrift uitbrengen in een oplage van 50.000 stuks. Directeur van PitchMedia is Gert Jan Kooistra, die eind 2004 verantwoordelijk was voor de introductie van de inmiddels goedbezochte website van Elsevier.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ongekend! Een fantastisch voorbeeld van het Nederlandse journaille, precies de reden waarom ik mij zo goed voel bij waar ik nu mee bezig ben, maar dat komt later nog wel aan bod, niet in dit bericht, maar op het moment dat ik daar zelf voor kies. Er is toch wel wat belangrijker in de zakelijke wereld? Waar gaat dit over? Omdat mijn naam nu beschimpt wordt, kan ik het niet nalaten te reageren.

Friso Liesker, werkzaam voor MarketingTribune, wilde een artikel over het project waar we mee bezig zijn en heeft - om dit te kunnen schrijven - een oud-collega van hem bij RBI, Johannes van Bentum (inmiddels werkzaam voor PitchMedia), gebeld zonder van te voren kenbaar te maken dat het een interview was. Dit resulteerde in het ‘stukje’ in MarketingTribune. Er was dus geen persbericht van ons. En dat is er nog steeds niet.

Ik ben persoonlijk door niemand gebeld. En al had iemand mij gebeld, dan had ik niet veel gezegd. Daar vond ik het te vroeg voor.

Er is een journalist die iets opschrijft.

Zonder de feiten te kennen.

En iedereen praat hem na.

En niemand neemt de moeite het even te verifiëren.

Bekend geluid?

Over mijn rol bij Elsevier.nl laat ik mij verder niet uit. Betrokken en oud-collega’s bij Elsevier weten wat ik heb gedaan voor dit project.

Maar waarom journalist / blogger Dasselaar, en de Jong, beiden werkzaam in de journalistieke / uitgeefwereld alles klakkeloos overnemen wat een andere journalist opschrijft, dat verbaasd me niets, bevestigt eerder mijn beeld van dit vakgebied.

En over het tijdschrift ‘PitchMedia’, nog zo’n voorbeeld van onzorgvuldigheid, de titel is Pitch, mag iedere journalist uit de vakpers mij bellen. Voor het echte verhaal. Correct, feitelijk en volledig.

Maar goed, ik heb de prijs nu eenmaal gewonnen. Wanneer wordt deze naar mij toe gebracht?

Gert Jan Kooistra

Anoniem zei

Graag fris ik het kortetermijngeheugen van dhr Kooistra nog even op. Toen collega Liesker informatie verzamelde voor de primeur over Pitch hebben wij de direct betrokkenen vanzelfsprekend om commentaar gevraagd. Zowel Johannes van Bentum als Rupert Parker Brady hebben bovendien de kans gehad feitelijke onjuistheden in onze berichtgeving te corrigeren. Ik daag Kooistra dan ook uit te melden waar wij onjuist of onfeitelijk hebben gepubliceerd.
Trouwens, grappig dat een uitgever van een opinietijdschrift-in-de-dop ervan uitgaat dat de pers pas in actie komt als er een persbericht wordt verstuurd. Ik wens de journalistieke staf van Pitch veel succes.

Fred Sengers
hoofdredacteur MarketingTribune

Anoniem zei

Uit Van Dale's woordenboek:
Jour·na·lis·tiek2 (bn.)
1 betr. hebbend op de nieuwsgaring

Het gaat dus om nieuwsgaring. Dat impliceert een actieve houding vanuit de journalist (de 'nieuwsgaarder'). Ik hoop dat het medium Pitch niet alleen persberichten gaat zitten overkloppen of kritiek- en meningloos opschrijft wat hen aan 'nieuws' wordt aangeboden. De interviewer maakt uiteindelijk het artikel en niet de geïntervieuwde.

In ieder geval ben ik blij met de actieve en journalistieke werkwijze van MarketingTribune waarbij blijkbaar ook nog eens keurig en zorgvuldig gehandeld is ten opzichte van Pitch Media!

Ik wens heer Kooistra een dikkere huid want cynisme over en kritiek op het Nederlandse journaille nog voordat er ook maar 1 letter door Pitch Media zelf geschreven is vind ik tamelijk aanmatigend.

Journalist